Świat
PAP

Białoruś: Blokada opozycyjnych portali niemal całkowicie zdjęta

Niemal wszyscy białoruscy dostawcy internetu odblokowali dostęp do dwóch popularnych portali opozycyjnych oraz strony internetowej Centrum Praw Człowieka „Wiasna”, które były niedostępne od czwartku wieczorem.

„Portale z informacjami politycznymi zniknęły ze spisu ograniczonego dostępu dla wszystkich użytkowników” – poinformował w poniedziałek niezależny tygodnik „Nasza Niwa”.

Blokadę dwóch popularnych portali opozycyjnych, Karta’97 oraz Biełorusskij Partizan, oraz strony „Wiasny” nałożyło kilku dostawców, w tym IP Telecom, Diełowaja Siet, ADSL.BY i Garant. Według niezależnego portalu tut.by jedynym dostawcą, który jej jeszcze nie zdjął, jest Life :).

O przyczynie blokady źródła oficjalne nie informowały. Biuro prasowe Life 🙂 podało, że wspomniane portale znalazły się w spisie stron ograniczonego dostępu. Przy tym wiceminister informacji Ihar Łucki oświadczył, że jego resort nie podjął żadnych środków, by utrudnić do nich dostęp.

Zarówno Karta’97, jak i Biełorusskij Partizan były już na pewien czas zablokowane w grudniu 2014 roku wraz z kilkoma innymi niezależnymi portalami, np. gazetą „Biełorusskije Nowosti” czy agencją BiełaPAN. Białoruskie niezależne strony internetowe zamieściły wówczas instrukcje pozwalające obejść tę blokadę.

1 styczniu weszła na Białorusi w życie kontrowersyjna nowelizacja ustawy o mediach, która zdaniem niezależnych środowisk dziennikarskich zwiększa możliwość wywierania przez władze nacisków na media internetowe.

Nowelizacja wprowadza m.in. wymóg państwowej rejestracji mediów internetowych i zakazuje rozpowszechniania w internecie informacji, które można zakwalifikować jako propagandę wojny, działalność ekstremistyczną, przemoc, a także wszelkich innych informacji, które mogą zaszkodzić interesom narodowym Białorusi. Minister informacji Białorusi Lilija Ananicz podkreśliła, że właściciele stron internetowych będą ponosić odpowiedzialność także za nieodpowiednie komentarze użytkowników.

W 2013 roku za ekstremistyczny uznano np. na wniosek KGB obwodu grodzieńskiego album „Fotografia prasowa Białorusi 2011”. KGB załączyło opinię ekspertów, którzy ocenili, że w albumie „zawarto rozmyślnie wypaczone, nieodpowiadające rzeczywistości wymysły o życiu w Republice Białoruś w sferze politycznej, gospodarczej, społecznej i innych, uwłaczające godności narodowej obywateli”, a dobór materiałów „odzwierciedla tylko negatywne aspekty życia narodu białoruskiego”.

Więcej informacji
Radio Znad Wilii


Radio ZW FUN


Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas
Radar Wileński – Poinformuj nas!