Litwa
BNS

Trybunał Praw Człowieka: Litwa miała prawo wysłać z kraju rosyjskich dziennikarzy

Europejski Trybunał Praw Człowieka orzekł dziś, że Litwa nie złamała praw pracowników Rosyjskiej Telewizji Państwowej, kiedy wydaliła ich z kraju uznając, że stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego.

„Nic nie wskazywało na to, że sądy popełniły błąd w ocenie czy bezpodstawnie zastosowały akty prawne“ – ogłosił sąd w Strasburgu.

Trzech pracowników rosyjskich mediów zostało wydalonych z Litwy po uznaniu ich za persony non grata po incydencie w 2016 r.

Decyzję podjęły służby bezpieczeństwa po kilkukrotnym zwracaniu uwagi rosyjskiej ekipie telewizyjnej, że narusza obowiązujące na Litwie prawo. Rosjanie próbowali filmować sceny do materiału o zjeździe rosyjskich opozycjonistów, który odbywał się w Trokach i w Wilnie. Rosjanie weszli między innymi na teren prywatny w Trokach, gdzie próbowali filmować uczestników spotkania. Próbowali również filmować w jednym z prywatnych hoteli w Wilnie uczestników opozycyjnego zjazdu, w którym brał udział między innymi Garry Kasparow – rosyjski szachista, znany z krytycznego stosunku do władz na Kremlu.

Departament Migracji zabronił dziennikarzom wjazdu do kraju przez rok. Według Departamentu Bezpieczeństwa, przedstawiciele kanału telewizyjnego „Rossiya-24“ mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego.

Obywatele Rosji zaskarżyli w litewskim sądzie decyzję. Sąd odrzucił skargę.

Tagi:

Więcej informacji
Radio Znad Wilii


Radio ZW FUN


Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas
Radar Wileński – Poinformuj nas!