Litwa
BNS

Init ukarany grzywną w wysokości 150 tys. euro

Komisja Litewskiego Radia i Telewizji (LRTK) nałożyła grzywnę w wysokości 150 tys. euro na dostawcę kablówki Init za transmisję rosyjskiego kanału Rossija RTR, który jest odmianą RTR Planeta.

O decyzji LRTK agencję BNS we środę poinformował prezes komisji Edmundas Vaitekūnas.

Litewska Komisja Radia i Telewizji zdecydowała o wstrzymaniu retransmisji rosyjskiego kanału RTR Planeta z powodu treści nawołujących do nienawiści narodowościowej, niezgody i wojny. Dostawcy kablówek z dniem 23 lutego mieli zaprzestać retransmisji. Ustalono natomiast, że Init nie zastosował się do zakazów. Nadawano inną wersję RTR Planeta o nazwie Rossija RTR.

Zgodnie z Ustawą o dostępie o informacji publicznej LRTK ma prawo do nałożenia grzywny na dostawcę usług kablowych do 3 proc. rocznych dochodów, a w przypadku, gdy nie ma możliwości ich ustalenia – do 100 tys. euro.

Dyrektor Init Paulius Živatkauskas twierdzi, że RTR Planeta jest zarejestrowana w Szwecji, z kolei Rossija RTR w Rosji, a zatem są to dwie odrębne stacje telewizyjne.

Wobec kanału RTR Planeta już kilkakrotnie stosowano sankcje z powodu podżegania do wojny i nienawiści. Wówczas litewscy nadawcy byli zobowiązani do przeniesienia tego kanału do pakietów płatnych. Taką samą decyzję podjęto tez w sprawie kanału NTV Mir Lithuania. Jednak po sygnałach z Komisji Europejskiej, że podobne procedury mogą być sprzeczne z prawem unijnym, komisja ograniczenia odwołała.

Tagi:

Więcej informacji
Radio Znad Wilii


Radio ZW FUN


Radar Wileński – Poinformuj nas!